‘Met een rapportage van Marketingrapport.nl zijn klanten beter op de hoogte van belangrijke onderdelen in hun bedrijf, waardoor ze betere keuzes kunnen maken bij het inzetten van middelen en mensen en sneller bij kunnen sturen in hun bedrijf. Hierdoor worden betere en efficiëntere keuzes gemaakt, en kunnen meetpunten direct worden gekoppeld aan KPI’s.’
Waarom we iedereen een marketingrapport gunnen
Het wat & hoe over Marketingrapport.nl
Marketingrapport.nl is ontstaan vanuit de behoefte om altijd en overal inzicht te hebben in marketingcijfers. In mijn werk als online marketeer deed ik veel website optimalisaties voor klanten, voerde ik online campagnes uit en gaf strategisch advies. Eén van de eerste vragen die er dan naar voren kwam was: hoeveel bezoekers heeft de website? Vaak kon hier nog wel antwoord op worden gegeven, deze cijfers zijn immers makkelijk uit Google Analytics naar voren te toveren. Maar de vragen die daarna kwamen, zoals over de hoeveelheid leads, aankopen via de website of de kanalen die het meest betalende klanten opleverden, konden vaak niet beantwoord worden. Terwijl deze cijfers enorm belangrijk zijn om het succes van een bedrijf of website te kunnen bepalen, en om te zien waar ontwikkelpunten en groeikansen liggen.

Google Analytics en cijferfans
Veel marketingcijfers zijn te achterhalen met tools als Google Analytics, al moet je daar wel weten waar je naar zoekt omdat je anders makkelijk verdwaalt tussen alle verschillende opties. Het vervolgens vertalen van deze cijfers naar leesbare overzichten en rapporten en het combineren van deze cijfers met campagneresultaten en andere metingen is vaak een flinke kluif en kost veel tijd. Met een Marketingrapport verzamelen wij alle cijfers voor onze klanten en zetten die in een overzichtelijk rapport. Dat scheelt tijd en gedoe!
Google Datastudio
Vanuit de behoefte aan een visueel overzicht startte een aantal jaar geleden een zoektocht naar een tool die hierin kon voorzien. Er bestond nog niet veel, maar Google had net een nieuwe tool in bèta testing: Google Datastudio. Een manier om data uit onder andere Google Analytics, Google Adwords, YouTube en alle andere Google producten samen te brengen in een visueel dashboard. We hebben Datastudio vervolgens ingezet voor een aantal klanten die hier enorm over te spreken waren. Ineens hadden zij in één oogopslag de data die voor hen belangrijk was overzichtelijk bij elkaar en konden ze zonder tussenkomst van een bureau of medewerker inzien wat de resultaten waren van hun website, campagne of nieuwsbrief en welk effect dit had op hun resultaat.
Win-win situatie
De eerste klant voor wie dit werd ingericht was zo blij met de rapportage, dat hij deze uitgeprint het hele kantoor rond liet gaan! Zelf waren we hier ook erg blij mee: het was een stuk minder werk dan alle cijfers steeds handmatig in een overzicht te plaatsen. Er kon nu gemakkelijk een uitdraai gemaakt worden van de afgelopen maand met daaraan de nodige conclusies en actiepunten gekoppeld voor het bedrijf. Een win-win situatie voor beide partijen!
Langzamerhand zijn we deze rapportages ook voor andere klanten in gaan zetten. En de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan; door middel van het gebruik van connectoren en API’s kunnen we nu ook de data van externe partijen koppelen, zoals social media en e-mailplatformen, maar ook CRM systemen en andere bedrijfssoftware. Hiermee kunnen we steeds meer bronnen en data koppelen binnen één overzichtelijk dashboard.
