Voor Marketingplatform Frankwatching schreef ik het volgende artikel. Los van de publicatie daar, wil ik het mijn eigen lezers natuurlijk ook niet onthouden. Het artikel op Frankwatching kun je hier nalezen.
Dinsdag 11 oktober werd tijdens de Cloud Next conference van Google Cloud bekend gemaakt dat Google al haar business intelligence diensten samenvoegt onder de naam van Looker, het bedrijf dat Google in 2020 heeft overgenomen. In dit artikel vertel ik je meer over wat deze naamswijziging inhoudt en welke effecten het heeft voor gebruikers van Google Datastudio.
Wat is Looker?
Looker is een business intelligence en data analytics platform en kan onder andere een gereguleerde datalaag creëren waardoor je als bedrijf verschillende databronnen moeiteloos met elkaar kunt combineren en analyseren, zonder de bronbestanden aan te passen. Door Looker te integreren binnen de Google Cloud Suite wil Google alle tools binnen deze suite met elkaar verbinden en beschikbaar maken voor gebruikers.
Google als interne informatiebron
Door de naam van het overgenomen Looker te gebruiken voor de complete data suite, maakt Google een flinke statement. Het geeft hiermee aan dat data analytics en business intelligence bovenaan de agenda van Google staan. Kate Wright, Senior Director of BI Product Management van Google Cloud zegt hierover dan ook:
“Just as Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful, Looker aims to do the same for your business data, making it easy for users to get insights, and for you to build insight-powered applications. “
Google wil met deze samenvoeging en naamsverandering dus aangeven dat ze het gemak van het zoeken naar informatie via hun online platformen nu ook mogelijk maken voor data binnen ieder bedrijf.
Looker Studio
Voor een aantal services van Google betekent dit een naamsverandering: Google Datastudio zal voortaan Looker Studio heten. Vooralsnog heeft deze verandering niet veel effect binnen de tool, Looker Studio werkt hetzelfde als Google Datastudio en heeft nog geen extra features of een nieuw uiterlijk. Looker Studio wordt wel uitgebreid met datamodellen die gebruikers al kennen uit Looker, maar deze opties staan nog in review.
Looker Studio Pro
Google geeft aan dat er naast de gewone versie van Looker Studio, welke gratis beschikbaar blijft voor gebruikers, ook een Pro versie beschikbaar is. De Pro versie bevat verschillende features die vooral voor grotere bedrijven interessant kunnen zijn, zoals management opties, samenwerkingsmogelijkheden en SLA’s. Dat laatste sluit natuurlijk weer perfect aan op de focus op Privacy en data die gaande is.
Wat is de impact voor marketeers?
De naamswijziging is naar mijn mening een spannende ontwikkeling, waarbij de mogelijkheden van het maken van dashboards via Datastudio wordt verlegd van het “slechts” weergeven en analyseren van online marketingcijfers en data uit Google Sheets (waar het tot nu toe voornamelijk voor werd gebruikt) naar een totale integratie van alle mogelijke data binnen een bedrijf. Looker Studio gaat hiermee dus echt de strijd aan met Power BI van Microsoft en Salesforce’s Tableau. Daarnaast geeft Google aan de komende tijd flink in te zetten op Artificial Intelligence, waardoor ook daar mooie kansen liggen om snel in te kunnen spelen op veranderende data.
Op het eerste oog is er dus, los van de naams- en logoverandering, nog weinig zichtbaar in Looker Datastudio maar de wijziging binnen het Google Cloud platform zijn veelbelovend. De mogelijkheid om naast marketingdata ook andere bedrijfsdata gemakkelijk in een dashboard te kunnen integreren geeft gebruikers de kans om nog betere analyses en (marketing)beslissingen te kunnen maken. Als marketeer en data-addict ben ik dan ook erg benieuwd wat er de komende tijd nog komen gaat! De stappen die nu zijn genomen beloven veel goeds en gaan meer mogelijk maken dan tot nu toe binnen de Google Suite beschikbaar was.