Eind 2020 kwam daar ineens de boodschap van Google: we gaan ons complete datamodel omgooien en noemen het Google Analytics 4 (GA4). Ondertussen is GA4 hier om te blijven en is bekend gemaakt dat vanaf juli 2023 de oude versie, Universal Analytics (UA), zal stoppen te bestaan. De belangrijkste vraag blijft natuurlijk: Waarom heeft google besloten alles om te gooien en met een nieuw datamodel te komen? Daarnaast horen we ook dat Google analytics in steeds meer landen verboden wordt, heeft de overstap hier iets mee te maken? En kunnen we dit ook in Nederland verwachten? Ik hoop je in dit artikel hier wat duidelijkheid in te geven.
Waarom heeft Google GA4 ontwikkeld?
De reden voor Google om GA4 te ontwikkelen kan eigenlijk worden herleid naar twee redenen: privacy en cross-device tracking.
Privacy
Het gebruiken van Google Analytics en andere tracking software staat al een tijdje onder druk. Met Universal Analytics werden er een paar jaar geleden wijzigingen doorgevoerd waarmee er deels kon worden voldaan aan de eisen die volgens de AVG golden, maar dit moest handmatig worden aangezet (zoals het anonimiseren van IP-adressen) door de eigenaar van het account en werd lang niet altijd gedaan. Google Analytics is ontworpen met privacybewaking als één van de hoofddoelen en bevat ingebouwde features die de gebruiker helpen om aan de geldende privacywetgeving te voldoen. Zo is het anonimiseren van IP-adressen nu standaard, is de opslagperiode van data verkort en kun je GA4 beter laten omgaan met cookietoestemmingen, waardoor er pas gemeten wordt nadat een bezoeker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Er wordt gezegd dat het ontworpen is om op den duur helemaal zonder cookies te gaan werken, maar dat is op moment nog niet zo.
Devices
UA in de huidige vorm bestaat al sinds 2007. De manier waarop we internet gebruiken is sindsdien natuurlijk enorm veranderd. Van alleen websites op desktop is het online landschap uitgebreid met bijvoorbeeld mobiele websites en apps. Als marketeer wil je een bezoeker natuurlijk zo goed mogelijk volgen, ongeacht op welk device deze zich bevindt. Binnen UA was cross-device gebruik niet makkelijk en betrouwbaar te meten, ondanks updates door de jaren heen. De manier om dit op te lossen en beter aan te sluiten bij de moderne tracking-wensen, was voor Google om haar complete datamodel opnieuw in te richten. Het meten van data in GA4 is in de basis al zo anders dat de twee versies echt as losse, verschillende, programma’s moeten worden gezien.
De andere opbouw van data zorgt er ook voor dat data niet kan worden uitgewisseld tussen de twee versies. Oude GA data kan dus niet worden ingeladen of overgezet naar de nieuwe account. Houd hier rekening mee als je veel vergelijkingen maakt met vroegere perioden.
Waarin verschilt GA4 van UA?
In plaats van het meten van bezoekers, paginaweergaven en sessieduur, wordt er nu voornamelijk gemeten in de vorm van een event. Een event kan nog steeds deze zelfde waarden (zoals bezoekersaantallen) bevatten, maar kan ook zijn het klikken op een knop of het doen van een actie binnen een app. Alles wat van toepassing is voor jouw bedrijf kan worden ingesteld als een event, waardoor het flexibeler is en compleet kan worden aangepast aan jouw wensen, ongeacht device. Het biedt dus meer mogelijkheden dan de “vaste” manier van data meten door UA. Uiteindelijk zijn er de afgelopen tijd meer features toegevoegd en zullen er ook nog meer volgen, waardoor de mogelijkheden nog veel groter worden. Het enige aandachtspunt is dat er minder standaard wordt gemeten. Wil je dus al deze features benutten, dan moeten deze worden ingesteld. Vooraf een goed data plan maken waarin je uitwerkt wat je precies hoe wilt meten, is dus een stuk belangrijker geworden.
Is GA nog toegestaan in Nederland?
Zoals al eerder werd geschreven, zijn er de laatste tijd weer verschillende rechtszaken geweest en is Google Analytics (voornamelijk UA) niet overal in Europa meer toegestaan. In Nederland is dat vooralsnog wel zo, maar dit kan zomaar eens veranderen de komende maanden.
Eén van de belangrijkste redenen voor het niet mogen gebruiken van Google Analytics in een aantal landen is het feit dat de opslag en verwerking van de gegevens plaatsvindt in de Verenigde Staten. Sinds het ongeldig worden van Privacy Shield, de overeenkomst tussen de EU en de VS over het verkeer van Europese data, verbieden deze landen dat gegevens mogen worden opgeslagen op Amerikaanse servers. Er wordt gewerkt aan een nieuwe overeenkomst, het Trans-Atlantic Data Privacy Framework, waardoor het uitwisselen van data naar de VS wel volgens de richtlijnen van de AVG kan gebeuren. Verwacht wordt dat hier voor het einde van het jaar een beslissing in wordt genomen. Mogelijk wordt het gebruik van Google Analytics dan weer overal in de EU toegestaan.
Heb je hulp nodig met het overzetten van je account of het maken van een meetplan? Neem dan gerust contact met ons op. we helpen je graag!