Als je gebruik maakt van Google Analytics en regelmatig inlogt op de account, is het je vast al opgevallen: Google Analytics heeft een nieuwe versie: Google Analytics 4 (GA4). De vorige versie, Universal Analytics (UA), heeft plaatsgemaakt voor de compleet nieuwe interface van GA4 eind 2020.
In dit artikel leg ik je uit wat de verschillen zijn tussen beide versies en geef ik antwoord op de vraag of het slim is om over te stappen.
Om je vast gerust te stellen, het is de verwachting dat Universal Analytics, de oude versie, voorlopig nog nergens naartoe gaat en waarschijnlijk nog wel een aantal jaren actief blijft. Google Analytics 4 is echter wel de toekomst, dus er gaat een moment komen dat je de overstap moet gaan maken. edit: ondertussen is bekend dat Universal Analytics zomer 2023 stopt!
De 3 grootste verschillen tussen UA en GA4:
Apparaten
Binnen UA was het best een gedoe om gebruikers van mobiele apps te volgen, wat gepaard ging met aparte views en zelfs aparte tools die je moest instellen om de juiste gegevens boven water te krijgen. GA4 kan data van meerdere apparaten direct meten en weergeven, maar kan dit zelfs weergeven binnen één data-overzicht. Daarnaast kan GA4 verkeer over meerdere apparaten meten, ook op gebruikersniveau. Een gebruiker die dus op desktop rondkijkt en mobiel koopt (of andersom) kan nu als één gebruiker worden gemeten, waardoor de er een completer beeld ontstaat.
Data model
Omdat verkeer nu op verschillende apparaten en type locaties (een website en een mobiele app verschillen natuurlijk nogal van elkaar) wordt gemeten, was het nodig om op een andere manier naar de data te kijken. Cijfers die je op een website meet, zoals pageviews, of bounce rate zijn niet van toepassing wanneer een bezoeker een App gebruikt. Er is dus gekeken naar een manier om de verschillende meetpunten samen te brengen. Dat gebeurt binnen GA4 met gebeurtenissen (of: Events). Gebeurtenissen worden automatisch gemeten iedere keer wanneer een gebruiker een interactie heeft met jouw website of app. Scrollen, een pagina bekijken, een aankoop doen, het klikken op items; het zijn allemaal meetbare gebeurtenissen. Binnen GA4 kun je deze gebeurtenissen vervolgens zelf makkelijk hernoemen en er extra informatie aan toevoegen die voor jou belangrijk is. Waar UA alles verzamelde wat er te verzamelen viel, en je het zelf moest filteren, laat GA4 je zelf bepalen wat er gemeten moet worden en kun je belangrijke gebeurtenissen zelf vaststellen.
Een voordeel hiervan is dat het meten op deze manier onafhankelijk wordt van apparaat en het dus ook gebruikt kan worden voor nieuwe apparaten die nog gaan komen. Een nadeel is dat je dus vooraf al goed na moet denken over wat je wilt meten en dit in moet stellen. Je kunt minder goed “gewoon” inloggen en zien wat Google voor je klaar heeft gelegd; nee, je moet actief nadenken over wat je wilt dat Google voor je klaarlegt.
Nieuwe weergaves
UA had duidelijke onderwerpen onder de kop rapporten; Doelgroep (wie bezoekt je website?), Acquisitie (waar komen je bezoekers vandaan?), Gedrag (wat doen bezoekers op je website?) en Conversies (welke conversies/hoeveel verkopen heeft je website?). Die koppen, met alle bijbehorende rapporten zijn verdwenen en rapporten zijn nu meer gericht op de eerder genoemde gebeurtenissen. Maar omdat een gebeurtenis nu alles kan zijn wat jij er zelf aan vasthangt, is het voor Google moeilijker om deze standaard rapporten samen te stellen. Je moet dit vanaf nu dus zelf configureren. Daarbij heeft Google het je wel makkelijk gemaakt om zelf snelle vergelijkingen en rapporten te maken met behulp van de Analytics hub. GA4 heeft dus minder standaard rapportages, maar is meer een tool om zelf cijfers te combineren en te bekijken.
Zoals je kunt zien is GA4 eigenlijk een hele nieuwe tool en bijna niet te vergelijken met het oude UA. De manier om naar data te kijken is veranderd, maar daardoor wel veel meer gericht op de toekomst door de onafhankelijkheid van platform en meer focus op de gebruiker, ongeacht welk apparaat hij gebruikt. Ook wordt een data-analyse minder standaard. Google beslist niet meer wat jij wilt meten en wat belangrijk is voor jou, dat doe je zelf. Jouw rapportage zal dus ook uniek zijn voor jouw bedrijf en nooit hetzelfde zijn als bij een ander. Dat lijkt nu nog lastig, maar gaat in de toekomst een stuk meer opleveren. De komende tijd zullen er waarschijnlijk nog veel zaken worden toegevoegd aan GA4, waardoor je zult merken dat je er steeds meer mee zult gaan doen.
Moet ik al overstappen naar Google Analytics 4?
Hoewel GA4 een nieuwe manier is om naar data en gebruikers te kijken, is het nog niet aan te raden direct helemaal over te stappen. Omdat er nog steeds veel aan ontwikkeld wordt, nog niet alles vlekkeloos loopt en omdat je eerst goed zelf in kaart moet brengen wat je wilt meten, raad ik aan om voorlopig allebei de versies te gebruiken binnen je website. Ze kunnen zonder problemen naast elkaar bestaan en kunnen zo allebei data verzamelen. Wanneer je dan later de overstap wilt maken naar alleen GA4, heeft deze code al data verzameld en kun je er direct mee aan de slag zonder vanaf 0 te beginnen. Ga het gewoon eens gebruiken en probeer wat je prettiger vindt. Met alle ontwikkelingen die er nog worden gedaan kan ik me zomaar voorstellen dat je over een tijdje zomaar de voorkeur geeft aan de nieuwe versie!
Loop je vast bij het overzetten van je account of het bepalen van je meetpunten? Ik help je graag!