Goed voornemen? Start met Google Analytics 4!
Ik schreef al eerder over Google Analytics 4 (GA4) in de laatste paar blogs. Nu het nieuwe jaar is aangebroken, is dat het perfecte moment om de overstap te maken. Na 1 juli houdt de oude vertrouwde vorm van Google Analytics (UA) op te bestaan. Vanaf dat moment is alleen GA4 nog beschikbaar om te gebruiken en kun je de oude account niet meer inzien. Wil je voor die tijd dus nog even kunnen oefenen en “valsspelen” wanneer je iets in de nieuwe versie nog niet helemaal kunt vinden, dan is het de hoogste tijd om GA4 te installeren op jouw website!
Verschillen GA4 en UA
Voordat we verdergaan naar het installeren van GA4 is het goed nog even kort stil te staan bij de verschillen tussen GA4 en UA en waarom Google deze verandering heeft doorgevoerd.
Kijk op data
GA4 kijkt op een hele andere manier naar data. Platformen worden gecombineerd en het maakt niet veel meer uit waar, hoe of waarmee een bezoeker jouw bedrijf online bezoekt. Via een app, een website, met een telefoon of met een laptop; alles wordt op één plaats gemeten. Deze manier van naar data kijken zorgt er ook voor dat de tool toekomstbestendig is en snel kan inspringen op nieuwe ontwikkelingen.
Privacy
Daarnaast is GA4 ook gemaakt om cookie-less te kunnen gaan werken. Standaard wordt er al veel minder gemeten op persoonsniveau, wat ervoor zorgt dat GA4 kan voldoen aan de huidige privacywetgeving.
Weergave
De manier waarop data standaard wordt weergegeven is anders in GA4 ten opzichte van UA.
Wanneer je inlogt zie je eigenlijk direct al verschil: alles ziet er anders uit en statistieken zijn niet meer op hun gebruikelijke plek te vinden.
Meer vrijheid
Waar binnen UA alle mogelijke dingen al standaard voor je werden gemeten, moet je nu zelf eerst aangeven wat je wilt meten. Ieder bedrijf is immers anders en heeft andere behoeften. Daarnaast werd binnen UA ook al die verzamelde data standaard weergegeven, waardoor het soms even spitten was naar die gegevens die jij juist wilde zien. De standaard weergaven van data (rapporten genoemd binnen GA4) zijn er misschien wat minder, maar je hebt vervolgens veel meer vrijheid om rapporten te maken met precies die data die voor jouw bedrijf interessant is. Uiteindelijk is jouw account, wanneer je dit goed hebt ingesteld, dus helemaal ingericht en toegespitst op jouw bedrijf. Er is dus minder standaard ingesteld, maar dat geeft alleen maar meer ruimte om de manier van data verzamelen en de weergave van deze data helemaal aan te passen aan jouw bedrijf!
Instellen van Google Analytics 4
Nu je zo ver bent, wil je GA4 natuurlijk ook echt gaan gebruiken. Ik loods je in dit artikel door de stappen heen om je account in te stellen.
Ik ga er vanuit dat je al een Universal Analytics account hebt en hierop kunt inloggen. Mocht je nog helemaal geen Google Analytics account hebben, maak dan eerst een account aan via analytics.google.com en doorloop de stappen.
Stappenplan
- Log in op je bestaande Google Analytics account. Je zult waarschijnlijk boven in je scherm de melding krijgen dat je Google Analytics 4 kunt (moet) installeren voor 1 juli 2023.
- Klik op de knop “Nu aan de slag”.
- Dit brengt je bij het volgende scherm. Klik hier op “aan de slag”.
- Je ziet vervolgens de volgende melding. Klik op “Maken en doorgaan”.
- In het volgende scherm word je gevraagd om een Google tag in te stellen. In dit geval hebben we nog geen bestaande tag die kan worden aangepast, dus kiezen we de optie: “Een Google Tag installeren”.
- In het volgende scherm krijg je de opties te zien om de tag te installeren. Dit kan direct via je CMS systeem met een plugin of handmatig door de code door te sturen naar degene die je website beheert en de code handmatig kan plaatsen in de <head> sectie code van je website.
- Maak de keuze voor de manier van installeren van je tag. Bij de optie “installeren met een websitebouwer of CMS” kun je kiezen voor bijvoorbeeld het installeren via de plugin Google Site Kit binnen WordPress. Zodra je één van deze ondersteunde platforms aanklikt, verschijnt er een instructie in beeld hoe je de code kunt installeren. Klik als je gekozen hebt op “Klaar”.
Voila! Het account is aangemaakt. Heb je gekozen voor handmatig installatie? Dan moet je er natuurlijk nog wel zorgen dat de code ook daadwerkelijk wordt geplaatst op je website, anders gebeurt er nog steeds niets. Stuur de gekopieerde code dus meteen door naar degene die je website beheert of plaats deze zelf.
Gebruik je liever Google Tag Manager voor de installatie? Dat kan ook. Met je Metings-ID kun je binnen Google Tag manager de tag aanmaken en plaatsen.
- Vervolgens kom je weer uit in het scherm “instelassistent van GA4”. Hier zie een overzicht van je nieuw aangemaakte account.
- Om de account verder in te stellen en te kunnen beheren, wissel je nu eerst van property. Je zit nu namelijk nog in de instellingen van je UA account. Je kunt wisselen tussen de twee accounts door te klikken op “Ga naar uw GA$ property”, maar ook door de nieuw aangemaakte code te kiezen in het property overzicht:
En vervolgens selecteer je de nieuw aangemaakte GA4 property:
Je kunt ook tussen de property’s schakelen door links boven in je scherm op de account-kiezer te klikken. Daar selecteer je vervolgens het nieuwe GA4 account:
Gefeliciteerd! Je hebt je GA4 account aangemaakt! Zodra de code ook daadwerkelijk op je website staat zul je binnen 24 uur de eerste metingen in je account zien verschijnen.
Let op: Google Analytics 4 draait nu alleen als standaard instelling. Wil je dus meer specifieke zaken meten, zoals het downloaden van een brochure of het invullen van een formulier, dan zul je hier eerst aanvullende instellingen voor moeten doen. Dat is te uitgebreid om nu verder toe te lichten, maar zal ik op een ander moment verder behandelen.
Heb je nog vragen, of kom je er niet helemaal uit? Neem contact met ons op! En we helpen je verder.